In de pers

INHULDIGING NIEUWE LASERLASMACHINE BIJ PACKO INOX

 

Op 29 april 2013 werd bij Packo inox in Zedelgem officieel de nieuwe laserlasmachine in gebruik genomen in aanwezigheid van de Fullwood directie, Vlaams minister Hilde Crevits, Gouverneur Carl  Decaluwé en burgemeester Patrick Arnou.

De machine is gekoppeld aan een TRUMPF TruDisk 2002 en TRUMPF lasoptiek.

De oudgediende TRUMPF TLP 2000 laserlasmachine met CO2 laser is nog steeds na 125.000 werkuren in vol regime actief bij Packo inox te Zedelgem.

Packo Inox loofde het V.A.C. Machines team en TRUMPF als betrouwbare partner en koos voor continuiteit.

 

 


MARKEERLASER ZORGT VOOR
OMWENTELING IN BEDRIJFSVOERING

Continue gedrevenheid naar beter bij Van Frankenhuyzen

graphics1

Industrieslijperij Van Frankenhuyzen is gespecialiseerd in harde en kleine diamantgereedschappen waarmee het bedrijf sectoren zoals de lucht- en ruimtevaart bedient. Om veiligheidsredenen eist men daar echter een perfect sluitende traceerbaarheid. Een vraag die op een professionele manier wordt beantwoord met lasermarkeren. Jan Van Frankenhuyzen vertelt gepassioneerd over hoe de aankoop van een markeerlaser resulteert in een opmerkelijke omwenteling in zijn manier van zakendoen.

Door Valérie Couplez

van landbouw tot luchtvaart

graphics3

Het verhaal van industrieslijperij Van Frankenhuyzen begint in 1958 in het Nederlandse Lexmond. Albertus-Jan Van Frankenhuyzen, vader van huidig zaakvoerder Jan Van Frankenhuyzen, slijpt het gereedschap van lokale landbouwers om in de winter de kost te verdienen. De zaken lopen goed en al snel volgen ook schaatsen en gereedschappen voor de houtindustrie. In zijn zoektocht naar nieuwe klanten en markten om aan te boren, trekt hij in 1968 zijn stoute schoenen aan en klopt aan bij vliegtuig­bouwer Fokker. Daar zien ze wel wat in zijn enthousiasme en leergierigheid en krijgt hij een opleiding voor het slijpen van hun industriële gereedschappen. Sindsdien legt  Van Frankenhuyzen zich meer en meer toe op de maakindustrie, waarbij geen uitdaging uit de weg wordt gegaan om te innoveren. Anno 2011 is de onderneming uitgegroeid tot een producent van kleine en middelgrote series diamant­gereed­schappen (5 tot 5.000 stuks). Jan Van Frankenhuyzen: "De rode draad doorheen onze bedrijfsstrategie is een continue gedrevenheid naar beter, kleiner en harder. We mikken met onze productontwikkeling steeds op het technologische neusje van de zalm. Met dergelijke toepassingen haal je misschien niet je winst, maar je springt er wel mee in het oog van je klanten en de rest van de markt. Onze volgende sprong voorwaarts willen we maken in het domein van ultraharde gereedschappen."

Passie voor technologie

Dat Van Frankenhuyzen  gepassioneerd is door technologie staat buiten kijf. In het atelier staan state-of-the-art slijpmachines piekfijn naast elkaar opgesteld. Om de afgewerkte producten te kentekenen, zoals de luchtvaartsector voorschrijft, beschikt het bedrijf over een kleine graveermachine die eigenlijk perfect zijn taken uitvoert. In 2003 komt Van Frankenhuyzen op een Nederlandse vakbeurs echter in contact met de markeerlasers van Trumpf. Gecharmeerd door de technologie bezoekt hij na de beurs leverancier V.A.C. Machines in Brugge. Van Frankenhuyzen: "In eerste instantie bleek de machine te duur. Niet omdat de prijs exorbitant hoog lag, maar omdat we de policy hebben niet te lenen voor nieuwe machines. Zodra er kapitaal vrijkwam voor de investering, ben ik teruggekeerd naar Brugge en in een mum van tijd was de deal beklonken. Ik vond het nu eenmaal een geweldig mooie machine."

Diodegepompte YAG-laser

De aanschaf van deze markeerlaser betekende een omwenteling in de bedrijfsvoering

De markeerlaser in kwestie is een VectorMark Compact, een standalone diodegepompte YAG-laser die door middel van verkleuring een kentekening aanbrengt op het materiaal. Dit biedt de gebruiker het voordeel dat de markering, die standaard bestaat uit een batchnummer en een volgnummer en op vraag kan worden aangevuld met bijvoorbeeld het logo van de klant, het materiaal niet beschadigt. De infraroodlaser met een golflengte van 1.064 nm bewijst bij Van Frankenhuyzen zijn waarde op zowel metalen als kunststoffen, al zijn de eerstgenoemde verantwoordelijk voor het leeuwendeel van de markeringen.

Omschakeling bedrijfsvoering

graphics4

"We hadden technologisch gezien geen nood aan een markeerlaser. De graveermachine vervulde zijn rol naar behoren. De investering in de markeerlaser heeft echter de weg geopend naar nieuwe opportuniteiten", weet Van Frankenhuyzen. "Immers, dankzij de snelheid en de kwaliteit van de laser, kregen we de kans om ons volledige portfolio te kentekenen, van hulpmiddelen tot afgewerkte producten. Hij wordt eigenlijk ingezet voor 50% tot 80% meer toepassingen dan waarvoor hij oorspronkelijk bedoeld was. Zo snijden we er nu zelfs dunne folie mee.

Die uitgebreide functionaliteiten hebben tevens een enorme omwenteling in onze bedrijfsvoering teweeggebracht. Alle data, zoals inkooporders, gebruikte materialen, gebruikte gereedschappen, productie­tijden... worden tegenwoordig geclassificeerd onder het batchnummer en gekoppeld aan het achterliggende ERP-systeem. Ook gereedschapsmanagement wordt op die manier eenvoudig beheersbaar. Uiteindelijk ging het systeem eromheen gepaard met een hoger prijskaartje dan de eigenlijke markeerlaser. Dat is het mooie aan een installatie die perfect werkt: ze kan naadloos geïntegreerd worden en een meerwaarde betekenen voor je productieproces."

tracering: een must

Van Frankenhuyzen: "Traceerbaarheid is geen loos begrip in de sectoren waarin we actief zijn. In de lucht- en ruimtevaart is het voor toeleveranciers sowieso een conditio sine qua non. En het belang van tracering neemt alleen nog maar toe. Op termijn zal iedere producent er mee in aanraking komen. De hele traceerketen vertrekt vanuit een sluitende identificatie.

Hoewel meerdere wegen leiden naar een sectorconforme kentekening, geniet de markeerlaser, mijns inziens, een streepje voor omwille van zijn snelheid en voornamelijk zijn onberispelijke kwaliteit. De precisiegereedschappen die wij onze klanten leveren, blijven onbeschadigd. Dezer dagen is een markeerlaser al lang geen luxe meer maar een must voor wie in de vijver van de lucht- en ruimtevaartindustrie wil vissen."

Vertrouwen en partnerschappen

graphics7

"Als je ergens van af moet in een bedrijf is het 'zoeken'. Het betekent tijdverlies en zorgt voor ergernissen. De markeerlaser heeft dit opgelost bij ons. Onze interne structuur is er versterkt uitgekomen met gereduceerde stel­tijden, snellere afwer­king van repeat­orders en een lagere fouten­last tot gevolg. Ook in onze externe relaties werpt deze investering zijn vruchten af. We bieden een betere service dankzij de sluitende tracering van onze producten en de nette en professionele uitstraling van de markering. Als je klanten probleem­loos kan te woord staan bij vragen of klachten en meteen kan terug­vinden welk artikel het betreft en welke bewerkingen het heeft ondergaan, dan bouw je vertrouwen op. Het draait niet altijd om foutloos zijn, maar om flexibel genoeg zijn om je fouten te corri­geren. Bovendien kunnen we voor klanten reeds hun logo aanbrengen op het gereedschap. Een kleine moeite die desalniettemin het vertrouwen in jou en in je diensten enorm aanzwengelt. En net dat vertrouwen heb je nodig om weer verder te kunnen innoveren. Want zonder vertrouwen deelt de klant zijn problemen niet met je en kan je bijgevolg ook geen inno­vatieve oplossing bedenken. Vertrouwen vormt de sleutel tot innoveren", concludeert Van Frankenhuyzen.

gebruiksvriendelijke bediening

graphics6

Een laatste belangrijk element is de gebruiksvriendelijkheid van de markeerlaser. Van Frankenhuyzen: "Een machine kan pas zijn nut bewijzen als je er kan mee werken. We hebben hier een technologisch pareltje van een machine staan, maar helaas krijgen we ze niet afgestemd op onze producten. Doodzonde", vindt van Franken­huyzen. "Met de markeerlaser is het net andersom. De leverancier verzorgde twee dagen opleiding om de basistechnieken van de machine aan te leren. Het ging voornamelijk om achtergrondinfor­matie rond de laser en praktische uitleg rond de soft­ware. "Het toestel laat zich eigen­lijk heel eenvoudig bedienen. Elk van onze mede­werkers kan er probleemloos mee aan de slag en neemt die kans graag te baat."

De juiste keuze

graphics5

Het spreekt voor zich dat de inves­tering in een markeerlaser voor Van Frankenhuyzen de juiste keuze was. "Ik ben nog steeds bijzonder enthousiast over onze markeerlaser. Sinds hij hier staat, is er slechts tweemaal een interventie van de leverancier nodig geweest, maar op geen enkel moment had dit een impact op onze productieproces. Ook het partnerschap dat we uitbouwden stelt me gerust in mijn keuze. Zo gaf V.A.C. Machines op mijn vraag met plezier een markeer­laser ter beschikking om kinderen warm te maken voor techniek tijdens een lokale technologiemanifestatie.

Hetzelfde vertrouwen dat ik van mijn klanten krijg, zoek ik ook bij mijn leveran­ciers", aldus Van Frankenhuyzen.

MeTallerie, 21 november 2011


V.A.C. met Belgische plaatbewerkers in Ditzingen

VAC Machines, de Belgische Trumpf-verdeler, is optimistisch. "De Belgische markt van het plaatwerk stabiliseert momenteel, maar op een hoog niveau. Onze klanten hebben nog steeds veel werk en willen blijven investeren," zei Karel Vincke vorige week tijdens de jaarlijkse huisshow "Intech" van Trumpf in Ditzingen. 

Karel Vincke (links) met enkele Belgische bezoekers bij Trumpf (foto: FCP)

De machinebouwer kreeg hier in een week tijd meer dan 3.000 gasten uit de hele wereld over de vloer. Die bevestigden volgens de directie dat de reële economie nog niet geraakt wordt door de perikelen in de virtuele economie. "In 50 gesprekken die ik heb gevoerd heb ik nog geen enkele klant gesproken die zegt dat zijn orderportefeuille slechter is geworden," zei een positief gestemde bestuursvoorzitter Mathias Kammüler. Karel Vincke bevestigde dat beeld voor de Belgische plaatwerkmarkt. Hij was met een groep Belgische klanten in Ditzingen om er de nieuwste technologische innovaties van Trumpf te bekijken.     (FC)

Vraag&Aanbod, 15/11/2011